HOME OF MUSAFIR

Isnin, 28 Februari 2011

BANGSA BUKAN PENYELAMAT HINGGA LIANG KUBUR

SIAPA MB PERAK YANG SEBENAR???
   
     Melayu dan Islam adalah berbeza tetapi Islam sangat dekat dengan Melayu. Berbicara tentang Melayu dan Islam -di rantau ini khususnya- sama seperti rumusan yang dibuat oleh westerner mahu pun orientalis yang keliru antara Arab dan Islam. Ramai penduduk atas angin sana menganggap yang semua Arab itu Islam dan Islam itu adalah Arab. Lebih dahsyat apabila ada orang Arab yang menyeleweng atau bertindak melampau (terror) maka tindakan itulah tasawur mereka tentang Islam. Kegagalan membezakan manakah bangsa dan manakah agama secara adil menjadikan kekeliruan dan kesesatan berkembang biak sebenarnya.
 
    Melayu juga begitu sinonim dengan Islam hinggakan seorang muallaf yang baru memeluk Islam disebut sebagai 'masuk Melayu'. Bahkan jika seorang lelaki yang muallaf atau memang Melayu asal itu sendiri apabila mahu dipotong 'anunya' atau amalan bersunat mereka dikatakan 'masuk jawi'. Jawi dalam fahaman sosio linguistik adalah merujuk kepada orang Melayu di rantau Melayu. Lelaki Islam hanya lengkap dan sah Islamnya bila 'masuk jawi' dalam fahaman orang Melayu.
 
PETIKAN AKHBAR:
KUALA LUMPUR, 28 Feb: Siapakah yang sanggup mengaku dirinya Umno dan Melayu sekiranya rakyat Perak dan Malaysia insaf dan sedar bahawa Umnolah sebenarnya pengkhianat kepada bangsa Melayu dan agama Islam. Ketua Penerangan PAS Perak, Drs Khalil Idham Lim menyatakan demikian sebagai mengulas kenyataan menteri besar, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir seperti yang disiarkan dalam Sinar Harian edisi Perak hari ini di muka hadapan sebagai berkata “DAP yang akan menggantikan PAS, bukan parti itu akan menggantikan Umno". “Saya merasa sangat terkejut dan hairan dengan kenyataan yang tidak berasas itu.
“Malah saya melihat bagaimana Zambry sudah kehabisan modal dengan mengeluarkan kenyataan yang lucu dan pelik itu,” katanya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.
 

Menurut Zambry, ahli Umno tidak pernah malu untuk mengaku sebagai bangsa Melayu tetapi ada parti yang malu untuk mengaku mereka adalah bangsa Melayu. “Siapakah yang sanggup mengaku dirinya Umno dan Melayu sekiranya rakyat Perak dan Malaysia insaf dan sedar bahawa Umnolah sebenarnya pengkhianat kepada bangsa Melayu dan agama Islam,” katanya yang juga Ketua Sekretariat Pakatan Rakyat Perak. Tambahnya, tuduhan Zambry yang mengatakan PAS menghadapi kecelaruan pemikiran yang keterlaluan sehinggakan sanggup untuk tidak mengaku bangsa sendiri adalah tuduhan yang memperbodohkan dirinya sendiri. Menurutnya, mana ada pemimpin PAS yang tidak mengaku dirinya Melayu, dan apalah lebihnya mengaku sebagai Melayu kerana bangsa bukan merupakan penyelamat sehingga ke liang kubur.
Di sudut lain, tanya beliau adakah Zambry sedar sebagai seorang Islam bahawa tidak ada ajaran memperjuangkan bangsa, apa lagi mempertahankan Umno yang mempergunakan perjuangan bangsa demi untuk meraih sokongan orang Melayu.
 

Jelasnya, dakwaan Zambry yang berkata Pakatan seolah-olah hanya tidur sebantal tetapi mimpinya berlainan adalah dakwaan usang yang menggambarkan ketakutan BN kepada kesepakatan kerjasama dalam Pakatan Rakyat yang lebih baik.
Malah, ujarnya yang juga Adun Titi Serong tawaran 100 hari yang dikemukakan dalam konvensyen itu merupakan hujah kuat bahawa PR sudah bersedia untuk menggantikan BN di Putrajaya.
Zambry yang juga Pengerusi Perhubungan Umno negeri menyebut perkara itu semasa berucap kepada ahli Umno yang hadir pada Majlis Perasmian Serentak Persidangan Tahunan Cawangan-cawangan Negeri Perak di Stadium Indera Mulia, di sini, semalam. 


P/S: PIHAK ADMIN TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan