HOME OF MUSAFIR

Ahad, 6 Mac 2011

PANDANGAN YUSUF AL-QARDAWI MENGENAI PANDUAN KEBANGKITAN ISLAM DAN CIRI-CIRI PENDAKWAH

Menurut perlembagaan PAS:
BAB YANG KEDUA: DASAR DAN SERUAN
Fasal 3. Dasar PAS ialah ISLAM
Fasal 4. Seruan PAS ialah ALLAHUAKBAR

Perkara ini membicarakan panduan kebangkitan Islam. Menurut al-Qaradawi kebangkitan Islam perlu mempunyai kematangan dan anjakan paradigma ke arah yang lebih baik. Di samping itu, beliau juga menggariskan ciri-ciri pendakwah.


Kebangkitan Islam yang Diinginkan
Sejak bermulanya semarak kebangkitan Islam pada awal 70-an dan 80-an, al-Qaradawi sentiasa memberi bimbingan kepada generasi muda Islam mengenai kebangkitan Islam dengan memberi pandangan dan ijtihad gerakan.

Beliau juga melibatkan diri dalam proses ekonomi Islam dengan menjadi ahli penasihat kepada Bank Faisal dan institusi-institusi kewangan lain. Beliau menjelaskan antara penyakit umat Islam yang berlawanan dengan sifat fitrah manusia ialah al-Ghalu (fanatik) kerana perjalanannya tidak akan panjang serta mengabaikan hak-hak orang lain.


Al-Qaradawi mengakui bahawa beliau sentiasa mengambil berat tentang masalah kebangkitan Islam yang telah menjadi isu utama dalam penulisannya lantaran kepentingan masa kini serta masa depan umat Islam. Keperluan ini amat mendesak untuk memastkan kebangkitan ini tidak melemahkan dan tidak melencong dan tidak menyimpang. Kebangkitan ini tidak seharusnya tergendala di tengah jalan. Oleh itu, beliau menggariskan sepuluh langkah menuju kematangan kebangkitan Islam atau membimbing kebangkitan Islam dari zaman kekeliruan kepada pencerahan. Sepuluh langkah yang diutarakannya ialah :


1. Beralih dari format dan simbol kepada hakikat dan “sabstance”




2. Beralih dari retorika dan perdebatan menuju penerapan dan tindakan


 3. Beralih dari sikap sentimental dan emosional menuju sikap rasional dan ilmiah.

 4. Beralih dari orientasi masalah cabang dan remeh menuju masalah pokok dan utama 


5. Beralih dari menyulitkan dan ancaman menuju kemudahan dan khabar gembira


 6. Beralih dari bersifat jemu kepada sifat ijtihad



7. Beralih dari ekslusif kepada inklusif



8. Beralih dari sikap berkeras kepada berhikmah



9. Beralih dari sikap berlebihan kepada bersederhana



10. Beralih dari pertelingkahan kepada kesatuan


Semoga mendapat iktibar. Wallahua'lam..

 P/s: Setujukah kalian yang menyatakan bahawa PAS hanya parti politik semata-mata tanpa menitik soal tarbiah? Sehingga ada yang menyatakan bahawa : "Kalau nak politik, pi kat PAS, kalau nak tarbiah kuat, mai kat kami." Sehingga menuduh PAS tidak mempunyai tarbiyah, NA'UZUBILLAH.. Setujukah yang sedemikian?


**BAHAWA dengan sesungguhnya adalah diisytiharkan, demi untuk menyempurnakan taqwa kepada Allah dan kebaktian kepada sesama manusia, yang dijadikan bagi menegakkan AL AMRU BIL MA'RUF WAN NAHYU 'ANIL MUNGKAR dalam kehidupan bermasyarakat dan bernegara, maka inilah diisyiharkan sebuah pertubuhan yang dinamakan "PARTI ISLAM SEMALAYSIA."



Layari: http://perlembagaan-pas.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan